• Home
  • /
  • GAMEDEV
  • /
  • Jak zacząć programować gry – 5 kanałów z tutorialami Unity + 2 bonusy

Jak zacząć programować gry – 5 kanałów z tutorialami Unity + 2 bonusy

Programowanie gier jest niczym mieszany lód świderek w upalny, sierpniowy dzień. Marzymy o tym jako dzieci podczas grania na konsoli, wyobrażamy sobie jakie wspaniałe mechaniki gry byśmy stworzyli i jakie to musi być ekscytujące tworzyć coś, w co grają miliony osób na świecie. A potem dorastamy i zamiast jeść lody codziennie – chodzimy na siłownie i jemy szpinak 😉

Te wyobrażenia miałam również i ja, dlatego postanowiłam dla was przygotować małą ściągę z miejscami, gdzie możecie nauczyć się programować gry w Unity!

W poprzednim swoim poście zaczęłam opowiadać o wyborze silnika, mitach i obawach, w tym zaś chciałabym wam pokazać pięć kanałów z tutorialami.

Czy tutorial do nauki to dobry wybór?

Jestem pewna, że wiele z was już ma za sobą pierwszy kontakt z Unity dzięki tutorialom – zapewne na youtubie. Sama pamiętam, że zaczynając wyszukałam w wyszukiwarce hasło “unity tutorial”, po czym pierwsze co mi wyskoczyło, to poradnik stworzenia main menu do gry 🙂

Było to o tyle zgubne, że nauczyłam się tworzyć działające main menu, jednak… nie miałam żadnego kontekstu tego co zrobiłam – nie było to nic, co realnie potrafiłabym wykorzystać w jakiekolwiek grze. Żadnego punktu zaczepia – był to prosty poradnik oderwany od całości gry jaką chciałam zrobić.

Czy warto więc oglądać tutoriale do nauki?

Jak wyglądają tutoriale o Unity

Tworzysz grę platformową, w której główną postacią jest człowieczek szukający szczęścia w świecie. Chciałbyś jednak, by ten człowieczek miał ekwipunek, do którego może zbierać przedmioty, łączyć je i używać w interakcjach z niektórymi przeszkodami. Jak jednak się do tego zabrać? Jak się tworzy taki ekwipunek?

W takich sytuacjach naturalnym działaniem jest wpisanie w google frazy “inventory system Unity”, który prawdopodobnie zwróci nam kilkanaście wyników: wpisów lub filmów w postaci tutorialowej.

Są to zazwyczaj materiały, które przeprowadzą nas przez proces tworzenia odosobnionego systemu, mniej lub bardziej pasującego do naszych wymagań. Pokażą krok po kroku jak stworzyć działającą rzecz, sprawią, że bardzo szybko będziesz miał funkcjonalny system. Nie spodziewajmy się jednak po nich czystego kodu oraz merytorycznego wytłumaczenia dlaczego dany system został zrobiony tak a nie inaczej. Brakuje w nich też wytłumaczenia podstaw architektonicznych w tworzeniu gier. Nie znajdziesz API idealnie pasującego do twojego przypadku.

Czy to jednak wyklucza tutoriale z nauki Unity?

Nic bardziej mylnego. Jest to doskonała forma nauki, gdy tworzysz swoją grę i właśnie tego jednego puzzla zaczyna ci brakować. Jest idealny, gdy wiesz jak modyfikować już istniejący kod i rozumiesz jak działa ten, który oglądasz w filmie. Kod w nich zawarty zwykle spełnia swoją funkcję – nawet jeśli nie jest najbardziej optymalny. Działa – a więc nie jest głupi 😉

Dodatkowo jest świetną bazą do rozbudowy i nauki. Nauki czystego kodu przy refaktorowaniu. Nauki pracowania na kodzie zastanym – dostosowywania go pod swoje potrzeby. Poczuj się, jakbyś otrzymał nieco twardą figurkę z plasteliny i próbował z niej zrobić arcydzieło 😉

Jakie kanały więc warto sprawdzić?

Popularne kanały na youtubie z tutorialami

  • Jason Weimann – osoba, której podejście do gamedevu mi bardzo odpowiada. Ze swojej strony polecam serię Game Programming Patterns oraz film o debugowaniu w Unity
  • Infallible Code – mogę polecić rękami i nogami, szczególnie, że tematyka ostatnich filmów nie podejmuje tylko tematów dla początkujących, lecz również zagłębia się w specyfikę silnika Unity. Znajdziecie tu filmy nie tylko o tym jak zacząć w C#, lecz również jak radzić sobie z Assembly Definition Files, znajdziecie poradniki dotyczące pluginów do dependency injection, pisaniu testów (TDD) oraz wiele innych. Szczególnie polecam GameDev Stream – niestety nie jest zrobiony w postaci playlisty.
  • Brackeys – estetyczne filmiki prezentujące krótko zagadnienia. Poleciłabym dla osób, które chcą się zainspirować i zobaczyć jak wiele tematów obejmuje tworzenie gier. Na kanale dostępne są również kursy skierowany do początkujących osób.
  • Code Monkey – dla początkujących polecam serię “What is…”. Znajdziecie tu też dużo pojedynczych filmików na temat pojedynczych systemów: stworzenia minimapy, systemu do craftingu, pasków życia i many, etc.
  • GameDevHQ – w tym przypadku polecam całą serię nauki C# pod Unity, jednak mam pewien wewnętrzny opór, gdy widzę, że tematy takie jak enum, listy, interfejsy czy eventy są potraktowane jako… temat dla zaawansowanych. Dla programisty, a domyślnie są to kanały dla osób, które chcą programować gry (designu jest niezwykle mało w wymienionych wyżej kanałach), taka tematyka powinna jednak być podstawą i fundamentem do tworzenia przemyślanych systemów.

BONUSY:

  • GDC – jest to pierwszy kanał do którego odsyłam. Dlaczego, skoro nie jest stricte tutorialem? GDC, czyli Game Developrs Conference to pięciodniowa konferencja poświęcona tworzeniu gier. Znajdziemy na niej wykłady przedstawicieli wielu studiów growych, prawdziwe przypadki, prezentacje najnowocześniejszych narzędzi do tworzenia gier a także wiele wykładów na temat profesjonalnego podejścia do tworzonego oprogramowania.
  • PRZEGRANI – kanał z ciekawymi rozmowami między polskimi praktykami. Chcesz poznać opinię polskich gamedevów na poszczególne tematy tworzenia gier? Wpadnij, posłuchaj luźnych rozmów: o designie, o programowaniu, o audio 🙂 Obecnie filmiki nie pojawiają się na bieżąco, jednak archiwalny materiał na pewno wart jest polecenia.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe kanały pomogą wam zacząć przygodę z grami. Jeśli znacie inne kanały z równie wartościowymi materiałami lub korzystacie z wymienionych powyżej – dajcie znać w komentarzach poniżej!

via GIPHY

Zapisz się do newslettera, odbieraj darmowe materiały do nauki i bądź na bieżąco z nowymi artykułami!

Invalid email address
Zgadzam się na wysyłkę newslettera.
Polityka prywatności