• Home
  • /
  • GAMEDEV
  • /
  • Moja prezentacja na meetupie Geek Girls Carrots
Photo by Ian Schneider on Unsplash

Moja prezentacja na meetupie Geek Girls Carrots

W tym roku miałam przyjemność po raz pierwszy zostać prelegentką na meetupie Geek Girls Carrots 2019. Prezentacja na warszawskim wydarzeniu była niezwykłym doświadczeniem. Nim jednak o tym opowiem, chciałabym opowiedzieć wam o tym jaka była moja droga do prezentowania swojej pasji przed innymi.

Prezentacja na maturze

W szkole średniej byłam tak zwaną cichą myszą, która unikała jak mogła głośnych wypowiedzi. Recytowanie wierszy czy prezentowanie były dla mnie bardzo stresującymi chwilami – nigdy nie czułam powołania do występów przed innymi.

Jednak już wtedy miałam awersje do prezentacji “czytanych” lub recytowanych z pamięci. Taka forma zawsze kojarzyła mi się z czymś wyuczonym, mało pasjonującym i po prostu nudnym. O wiele milej się przecież słucha kogoś, kto nawet o trudnych i naukowych rzeczach opowiada tak, jakby to była najlepsza opowieść, a co najmniej po prostu fascynujący aspekt. Taki sposób przemawiania kojarzył mi się i nadal kojarzy, z ekspertami w danej dziedzinie, którzy swoją wiedze potrafią przekuć w merytoryczną i ciekawą formę. Dodatkowo posiadają na tyle dużo charyzmy i pewności siebie, że występ przed publicznością jest przysłowiową bułką z masłem. Žługo mnie to powstrzymywało, ze swoją nieśmiałością i niepewnością do udzielania sie w takiej formie.

Pierwszy moment przełamania, gdy po raz pierwszy przedstawienie mojej prezentacji dało mi satysfakcję, był podczas matury ustnej z polskiego. Mając temat lekko kontrowersyjny i ściśle literacki, byłam bardzo podekscytowana mogąc go zaprezentować przed komisją.

Gdy wchodziłam do sali, stremowana i zdenerwowana, usłyszałam pytanie, bardzo sympatycznie zadane, mające na celu rozluźnienie napiętej atmosfery:

— O, Pani to zapewne będzie miała temat o pięknie albo miłości?

Niestety odpowiedź atmosfery nie rozluźniła, wręcz przeciwnie, sprawiła lekką konsternację wśród pytającej, gdyż drżącym głosem odpowiedziałam…

— Niestety, ale o dziwkach.

Ktoś by zapewne uznał moją odpowiedź za bardzo wulgarną i niekulturalną, szczególnie w budynku szkolnym. Tło tej historii jednak jest takie, że wybrałam temat “Zdiagnozuj sposoby portretowania kobiet w twórczości M. Hłaski lub J. Pilcha.” i z tej dwójki niepoprawnych pisarzy wybrałam pierwszego prozaika. Pozostało mi wtedy zaprezentować komisji ujęcie kobiety jako świętej lub dziwki, jednocześnie posługując się równie niepoprawnymi cytatami z kilku opowiadań Hłaski.

Żadnej swojej pracy z literaturą, jej interpretacją oraz odbiorem nie wspominam tak przyjemnie jak przygotowań do matury, a samą prezentację i pytania do niej – jako jedno z najprzyjemniejszych i ciekawych doświadczeń w życiu. Udało mi się nie tylko zaciekawić komisję egzaminacyjną, lecz również poprowadzić ożywioną dyskusję na tematy literatury Hłaski oraz porównania języka jakim się posługiwał z językiem ówczesnych wydarzeń społecznych.

DevStyle Speakers 2018

Pięć lat później, po wielu mniejszych prezentacjach wymuszonych zaliczeniem przedmiotu na studiach, zostałam zaproszona na Devstyle Speakers. Wydarzenie organizowane w Warszawie miało na celu pokazanie osobom technicznym: programistom, testerom, że ich prezentacje mogą być ciekawe, doskonale przygotowane, a samo prezentowanie – wyjątkowo przyjemne!

Warsztaty dotyczące modulowania głosu i przemawiania były prowadzone przez przesympatyczną Monikę Malinowską, która urzekła mnie tym, z jaką sprawnością posługuje się swoim głosem! Zadania były przeprowadzane w grupach: na początku pracowaliśmy nad wydobyciem z naszych głosów odpowiednich emocji, panowania nad barwą i wysokością, mieliśmy też możliwość w grupie przećwiczyć tempo mówienia i zobaczyć jak wpływa na odbiór prezentowanej przez nas treści. Relację z tych warsztatów możecie przeczytać na stronie Roberta lub Olgi.

dev style speakers I geek girls carrots - wystapienie
Moje wystąpienie na devstyle speakers.

Mało powiedzieć, że warsztaty były bardzo zabawne, świetnie pokazując aspekty, z jakimi przychodzi się zmierzyć… tylko mówiąc! To niesamowite, jak bardzo głos może determinować odbiór, a czasem nawet przysłaniać całą warstwę merytoryczną prezentacji!

Ponadto dowiedziałam się wiele o postawie w czasie prezentacji – o tym jak swoją gestykulacją, postawą oraz ubiorem wpływam na nastrój i postrzeganie mnie przez publiczność. Niezwykle przydatne było wystąpienie dotyczące tego, jak właściwie prezentacja powinna być przygotowana i na co zwrócić uwagę tworząc ją. Doskonale mi zapadła w pamięć porada, by nie mieć na celu nauczyć, lecz mieć na celu zainspirować i zachęcić uczestnika, by sam sięgnął po daną wiedzę.

Najmilszą, a zarazem najbardziej znaczącą dla mnie sprawą na tym wydarzeniu było to, że mogłam zaprezentować wcześniej przygotowaną przez siebie prezentację o tym “jak pogrywa z nami gra, czyli o sztuczkach designerów”, a następnie otrzymać merytoryczną informację zwrotną 🙂 Na około 50 kartkach, które zebrałam po swoim wystąpieniu, przeczytałam wiele pozytywnych słów: od tych, że wybrałam interesujący temat, że mój sposób prezentacji był ciekawy oraz, że wielkim plusem była interakcja z publicznością.

Meetup Geek Girls Carrots 2019

I wreszcie… meetup Geek Girls Carrots w tym roku, a konkretnie 70 wydarzenie dotyczące IT w Warszawie organizowane przez cudowne dziewczyny! 🙂

Historia mojej prezentacji jest zabawna: spóźniając się na warszawskie lokalne spotkanie dziewczyn z grupy “Programuj, dziewczyno!” przy kawie poznałam Kasię, która po usłyszneiu czym się zajmuje – przekazała do mnie kontakt jednej z organizatorek.

W pierwszym odruchu miałam ochotę zaprotestować, jednak… stwierdziłam, że to idealna pora na przetestowanie wyniesionej wiedzy z devstyle speakers! 🙂

Nie musisz być nałogowym graczem by tworzyć gry – czyli o rolach w zespołach gamedevowych

Prezentacja GGC 2019. Slajd tytułowy.
Prezentacja na Geek Girls Carrots 2019.

Za punkt wyjścia wzięłam mity, o których już wspomniałam w tym wpisie. Moim celem było zaprezentowanie gamedevu jako pokrewnej gałęzi IT, bardzo podobnej do tworzenia oprogramowania biznesowego i pokazanie dziewczynom, że warto rozważyć taką scieżkę kariery jeśli są zainteresowane programowaniem, testowaniem lub designowaniem gier.

Stres mnie zjadał od samego początku, na szczęście organizatorki spisały się na medal, a początkowe przełamanie lodów między uczestniczkami nastąpiło w krótkiej sesji networkingu skupionej na grach – nie tylko komputerowych, lecz również planszowych. Miałyśmy możliwość z uczestniczkami wymienić się doświadczeniami i swoimi preferencjami – bardzo pomogło mi to w przeprowadzeniu później płynnie swojej prezentacji, wiedząc jakimi przykładami mogę się poprzeć. 🙂

Prezentacja GGC 2019. Slajd z dwoma silnikami gier: Unity oraz Unreal.
Przedstawienie silników do programowania gier.

Mam nadzieję, że swoją prezentacją zaciekawiłam i zainspirowałam dziewczyny, by zainteresowały się ofertami pracy w branży gier, niezmiernie miło mi było, gdy po prezentacji niektóre podchodziły i dopytywały o szczegóły.

Prezentowanie swoich pasji i pracy w takim towarzystwie jest niezwykle miłe, liczę, że będę jeszcze miała okazję praktykować nowe umiejętności, gdyż poza stresem – dostarcza to olbrzymiej satysfakcji! 🙂

Zapisz się do newslettera, odbieraj darmowe materiały do nauki i bądź na bieżąco z nowymi artykułami!

Invalid email address
Zgadzam się na wysyłkę newslettera.
Polityka prywatności